2010. május 17., hétfő

Kardamomos Tarte Tatin - VKF! XXXIV.

Miután egy lepukkant könyvesboltban aránytalanul sok pénzért megvásároltam a „Dishy desserts” című könyvet, ingyen hajították utánam az „Apples: more than 70 inspiring recipes”-t. Boldog voltam, hogy lám, időnként a vevő is jól jár, a könyvkereskedő is boldog volt, hogy felszabadul a raktár és hogy él balek, áll Buda még! Vagyis Pest.
E könyvben szerepel a Tatin nővérek ügyetlenkedéséből született világhírű édesség kardamomos változata. Mint tudjuk, a nővérek elejtették a forró tortát, de hová gurult közben a kardamomos üvegcséjük? Mert a recept címében ott szerepel a fűszer, de a leírásban sehogy sem találom. Három eset lehetséges:

1. az almába kell belekeverni,
2. a tésztába kell belekeverni,
3. nyomdahibás a könyv, ezért kaptam ingyen.
Biztosra akartam menni, kevertem kicsit az almába is, meg a tésztába is, hadd legyenek a fűszerkereskedők és a molnárok is boldogok!


A véletlenek vagy ügyetlenkedések nem csak a gasztronómiában, hanem a tudományos életben is rengeteg felfedezést eredményeztek már. A tudósoknak és chéfeknek azért kell évtizedekig keményen tanulniuk, hogy adott pillanatban felismerjék a piacképes hibát. Remélem egyszer én is képes leszek erre, és akkor plusz egy boldog emberrel számolhatunk.

A torta: nehezen mondtam le a bevett fahéjas almaízesítésről, de tényleg nagyon finom ez a fűszerezés! A kardamom az arab konyha kedvence, márpedig ki tudna náluk többet a szerelemről és a boldogságról? Italajánlat: igazi ínyencek kardamomos kávét igyanak mellé!


Kardamomos Tarte Tatin

8 db. almát 8-8 cikkre vágtam, meglocsoltam fél citrom levével, kevés vajon cukorral megpároltam és karamellizáltam. Alacsony piteformába simítottam, megszórtam egy kávéskanálnyi kardamommal és befedtem egy kinyújtott tésztalappal (220 g liszt, 150 g vaj, 50g cukor, 1 tojás, só, kardamom). Előmelegített sütőben (220 fokos) megsütöttem, majd átborítottam egy lapos tálra.

A receptet Duende nagyon szellemes Vigyázz! Kész! Főzz! versenyére készítettem.

8 megjegyzés:

"saját levében" írta...

Bízom benne, hogy a receptet rosszul fordítottam, így az én ügyetlenségem is szült egy egyedi süteményt! :)

lúdanyó írta...

Milyen néven fog elhíresülni?

gren írta...

mi meg mit sem sejtve a titkolt szándékról, megettük. a hatàs nem publikus ;)

Piszke írta...

Nekem annyi hibám van. Lehet hogy van köztük piacképes?? De hogy ismerjem fel melyik az? Ezért nem vagyok se tudós, se séf...

"saját levében" írta...

Piszke, majd leülünk és együtt átnézzük azt a hibalistát!

Planet Susannia írta...

Képzeld S.L. most láttam egy filmet egy indiai fűszeresről, aki mindenféle emberek bajait kezeli magokkal és ízekkel és abban mondja, hogy a kardamom összeköti a szerelmeseket.
Tehát akármilyen rendhagyónak is hangzik ez a fűszer a Tarte Tatin-ba
az Aphrodithé kihívásra abszolút telitalálat.

"saját levében" írta...

Tudtam! Vagyis éreztem! Megyek, teszek a párnája alá is gyorsan egy magot! Vagy kettőt?..

olzka írta...

elég bűbájos valami ez a fűszer, legutóbb visszafelé pörgettem a receptes könyvet - ugye, merő babona - és hatott, beleszerelmesedtem ... a kardamomos süteménybe. Linzertésztából ki nem marad.